Concentratie in de klas

Concentratie in de klas

Concentratie opbrengen in de klas is soms niet eenvoudig. Veel zaken kunnen het kind afleiden. Zaken van buitenaf maar ook van binnenuit, oftewel de motivatie van het kind ontbreekt. Soms heeft het kind echter last van een neurobiologische afwijking zoals ADD. Dit dient deskundig te worden vastgesteld zodat een juiste aanpak bepaald kan worden.

Hoe bepaal je de mate van concentratie in de klas?

Concentratie in de klas betekent ‘aandacht (kunnen) hebben voor een specifieke leertaak of opdracht.’ Voor een goede concentratie op school, dienen onbelangrijke prikkels te worden genegeerd. Zo richt het kind de concentratie op de taak of opdracht dat het uit moet voeren. Lang niet bij elk kind worden belemmerende omgevingsfactoren door de hersenen gefilterd.

Het ene kind maakt zich makkelijker de diverse vormen van concentratie eigen dan het andere kind. Onbelangrijke omgevingsprikkels worden genegeerd. De aandacht kan verbleken wanneer het kind wordt afgeleid. Het ene kind is daar meer vatbaar voor dan het andere kind. Dat kan zijn afleiding in de klas maar ook buiten de school. Kinderen op de basisschool moeten leren omgaan met de veranderingen in het onderwijs: van spelen naar oefenen, vaardigheden leren en toepassen.

Concentratiebelemmeringen komen vaker voor dan concentratiegebreken, bijvoorbeeld een concentratiegebrek als gevolg van een gedragsstoornis. Is er soms sprake van een concentratiebelemmering? Lawaai, onderlinge ruzie, de leerkracht? Of is de situatie thuis zodanig dat het kind moe is en zich niet kan concentreren? Ook de leerstof kan de oorzaak zijn; is het te moeilijk of juist te moeilijk. Heeft het de interesse van het kind?

Maar concentreren is ook iets wat kinderen vooral moeten leren. Zowel op school als in de thuissituatie. Bij een concentratieleerprobleem is het zaak om te analyseren waardoor deze problemen ontstaan zijn.

Wat als de concentratie in de klas ondermijnt wordt door een gedragsstoornis?

Het concentratievermogen van kinderen is gedeeltelijk erfelijk, dus biologisch bepaald. Het werken met kinderen met concentratiestoornissen in de klas is moeilijk. Voortdurend presteert de leerling onder zijn vermogen. Bij de omgang met een dergelijk leerling moet de leerkracht de meest ontwikkelde concentratievorm bij het kind vinden. Wat is de werkhouding? Heb geduld. Geef waar mogelijk extra aandacht en beloon inzet, ongeacht het resultaat.

Ondertussen dienen de ouders/verzorgers van het kind ingelicht te worden. Het is ook aan te bevelen een deskundige te raadplegen, bijvoorbeeld een psycholoog of gedragstherapeut.

Bij concentratiestoornissen zijn de voor de taken benodigde vormen van concentratie niet goed ontwikkeld. Je kind is voortdurend afgeleid omdat het zichzelf op andere prikkels richt dan de taken. Dat is in het algemeen zo, niet alleen op school.

Om de symptomen van concentratiestoornissen onder controle te brengen en zo concentratieproblemen te verminderen, wordt soms naar medicatie uitgeweken.  Bach bloesems blijken echter een succesvol, natuurlijk alternatief om ook concentratieproblemen te verhelpen. Dit middel gaat goed samen met gedragstherapie. Ze gaan ervoor zorgen dat het kind minder snel afgeleid is en dat men efficiënter kan werken in de klas. Het belangrijkst is dat Bach bloesems natuurlijke remedies zijn en geen bijwerkingen hebben zoals bijvoorbeeld medicijnen.