Concentratie afhankelijk van activiteiten

Concentratie afhankelijk van activiteiten

Concentratie is er in verschillende vormen en hangt af van welke activiteiten we doen. Een juiste concentratie houdt daarom in, het op het juiste moment en voor de juiste duur oproepen van de geschikte concentratievorm. De meesten van ons hebben deze verschillende vormen van concentratie van kinds af aan aangeleerd.

Heb je moeite met je concentratievermogen? Voor een algehele heldere blik en meer bewustzijn, zijn er hulpmiddeltjes. Bach bloesems werken erg goed

Verschillende vormen van concentratie voor verschillende activiteiten

Op speelse wijze maken de meeste kinderen op de kleuterschool en basisschool zich de verschillende concentratie vormen eigen. Verschillende activiteiten vragen om verschillende vormen van concentratie.

De verschillende concentratievormen moet het kind ontwikkelen. Voor verschillende activiteiten heeft een kind steeds een ander soort concentratie nodig. Ontbreekt een vorm van concentratie dan maakt het kind het werk niet goed en vaak ook niet af. Ieder kind heeft bovendien een voorkeur voor een bepaalde concentratievorm; dit heet cognitieve leerstijl. Concentratie leerproblemen ontstaan wanneer het kind alleen de cognitieve leerstijl hanteert.

Welke hersenactiviteiten bepalen de concentratie?

Voor aandacht- en concentratievorming vinden diverse activiteiten plaats in onze hersenen. We hebben twee aandachtssystemen in de hersenen die de concentratie regelen. Het voorste aandachtssysteem is belast met ‘’wie, wat, waar en hoe?’’ in onze omgeving. Hier worden onze impulsen geregeld maar ook gecontroleerd. Deze hersenhelft zorgt voor de concentratie en de uitvoering van de taak. De neurotransmitter dopamine is hier werkzaam. In de achter hersenhelft werkt noradrenaline. Als een prikkel irrelevant of niet nuttig is, wordt hij hier afgeremd. Deze activiteiten van neurotransmitters regelen in onze hersenen de concentratie.

School activiteiten bepalen de concentratie

Op school concentratie oproepen, hangt dus af van welke activiteiten het kind moet doen. Concentratie is zowel taak- als persoonsafhankelijk wanneer het komt tot leerproblemen. Een voorbeeld: voor het leren lezen dient het kind de letters en leestekens te onderscheiden. De concentratie richt zich op het onderscheiden van tekens, soms met marginale verschillen. Bij begrijpend lezen leidt deze concentratie op details niet automatisch tot goede prestaties. Voor begrijpend lezen is een abstracter begrip en concentratievorm nodig.

Bij professionele ondersteuning wordt gauw gevraagd naar specifieke concentratieoefeningen. Training of een cursus in concentratie maken vaak gebruik van speelse activiteiten. De waarde van deze aparte oefeningen zijn echter niet aangetoond en is vaak beperkt. Concentratieoefeningen moeten namelijk zo dicht mogelijk aansluiten bij het werk in de klas. Beter is het om meer individuele aandacht te schenken aan het kind en de valkuilen te herkennen: welke concentratievormen verlopen goed, welke zijn minder of niet ontwikkeld? Vervolgens kunnen extra schooltaken – al dan niet in spelvorm – deze disbalans corrigeren.

Los van welke activiteiten, je kunt je concentratie verbeteren met Bach bloesems

Je concentratie oproepen voor verschillende activiteiten. Dit lukt niet iedere volwassene of kind. (Hyper)actieve kinderen, drukke kinderen, verlegen kinderen, kinderen met concentratieproblemen: Bach bloesems kunnen helpen. Bach bloesems zijn geschikt voor iedereen. Het hoeft niet eens te gaan om gedragsstoornissen als ADD of ADHD. Er is sinds kort Bach bloesem mix 42 die je meer bewust maakt van je omgeving en je alert maakt en houdt. Neem voor meer informatie vrijblijvend en geheel gratis contact met ons op.